LEGE nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date

 

Parlamentul Romāniei adoptă prezenta lege.

 

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

Art. 1: Scop

 

(1)Prezenta lege are ca scop garantarea şi protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice, īn special a dreptului la viaţa intimă, familială şi privată, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.

 

(2)Exercitarea drepturilor prevăzute īn prezenta lege nu poate fi restrānsă decāt īn cazuri expres şi limitativ prevăzute de lege.

Art. 2: Domeniu de aplicare

 

(1)Prezenta lege se aplică prelucrărilor de date cu caracter personal, efectuate, īn tot sau īn parte, prin mijloace automate, precum şi prelucrării prin alte mijloace decāt cele automate a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidenţă sau care sunt destinate să fie incluse īntr-un asemenea sistem.

 

(2)Prezenta lege se aplică:

 

a)prelucrărilor de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor desfăşurate de operatori stabiliţi īn Romānia;

 

b)prelucrărilor de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor desfăşurate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale Romāniei; c)prelucrărilor de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor desfăşurate de operatori care nu sunt stabiliţi īn Romānia, prin utilizarea de mijloace de orice natură situate pe teritoriul Romāniei, cu excepţia cazului īn care aceste mijloace nu sunt utilizate decāt īn scopul tranzitării pe teritoriul Romāniei a datelor cu caracter personal care fac obiectul prelucrărilor respective.

 

(3)Īn cazul prevăzut la alin. (2) lit. c) operatorul īşi va desemna un reprezentant care trebuie să fie o persoană stabilită īn Romānia. Prevederile prezentei legi aplicabile operatorului sunt aplicabile şi reprezentantului acestuia, fără a aduce atingere posibilităţii de a introduce acţiune īn justiţie direct īmpotriva operatorului.

 

(4)Prezenta lege se aplică prelucrărilor de date cu caracter personal efectuate de persoane fizice sau juridice, romāne ori străine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacă au loc īn sectorul public sau īn sectorul privat.

 

(5)Īn limitele prevăzute de prezenta lege, aceasta se aplică şi prelucrărilor şi transferului de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor de prevenire, cercetare şi reprimare a infracţiunilor şi de menţinere a ordinii publice, precum şi al altor activităţi desfăşurate īn domeniul dreptului penal, īn limitele şi cu restricţiile stabilite de lege.

 

(6)Prezenta lege nu se aplică prelucrărilor de date cu caracter personal, efectuate de persoane fizice exclusiv pentru uzul lor personal, dacă datele īn cauză nu sunt destinate a fi dezvăluite.

 

(7)Prezenta lege nu se aplică prelucrărilor şi transferului de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor īn domeniul apărării naţionale şi siguranţei naţionale, desfăşurate īn limitele şi cu restricţiile stabilite de lege.

 

(8)Prevederile prezentei legi nu aduc atingere obligaţiilor asumate de Romānia prin instrumente juridice ratificate.

 

Art. 3: Definiţii

 

Īn īnţelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc după cum urmează:

 

a)date cu caracter personal - orice informaţii referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă; o persoană identificabilă este acea persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, īn mod particular prin referire la un număr de


identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale;

 

b)prelucrarea datelor cu caracter personal - orice operaţiune sau set de operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, īnregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea către terţi prin transmitere, diseminare sau īn orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea;

 

c)stocarea - păstrarea pe orice fel de suport a datelor cu caracter personal culese; d)sistem de evidenţă a datelor cu caracter personal - orice structură organizată de date cu caracter personal, accesibilă potrivit unor criterii determinate, indiferent dacă această structură este organizată īn mod centralizat ori descentralizat sau este repartizată după criterii funcţionale ori geografice;

 

e)operator - orice persoană fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autorităţile publice, instituţiile şi structurile teritoriale ale acestora, care stabileşte scopul şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal;

 

dacă scopul şi mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal sunt determinate printr-un act normativ sau īn baza unui act normativ, operator este persoana fizică sau juridică, de drept public ori de drept privat, care este desemnată ca operator prin acel act normativ sau īn baza acelui act normativ;

 

f)persoană īmputernicită de către operator - o persoană fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autorităţile publice, instituţiile şi structurile teritoriale ale acestora, care prelucrează date cu caracter personal pe seama operatorului;

 

g)terţ - orice persoană fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autorităţile publice, instituţiile şi structurile teritoriale ale acestora, alta decāt persoana vizată, operatorul ori persoana īmputernicită sau persoanele care, sub autoritatea directă a operatorului sau a persoanei īmputernicite, sunt autorizate să prelucreze date;

 

h)destinatar - orice persoană fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autorităţile publice, instituţiile şi structurile teritoriale ale acestora, căreia īi sunt dezvăluite date, indiferent dacă este sau nu terţ; autorităţile publice cărora li se comunică date īn cadrul unei competenţe speciale de anchetă nu vor fi considerate destinatari;

 

i)date anonime - date care, datorită originii sau modalităţii specifice de prelucrare, nu pot fi asociate cu o persoană identificată sau identificabilă.

 

CAPITOLUL II: Reguli generale privind prelucrarea datelor cu caracter personal

 

Art. 4: Caracteristicile datelor cu caracter personal īn cadrul prelucrării

 

(1)Datele cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrării trebuie să fie: a)prelucrate cu bună-credinţă şi īn conformitate cu dispoziţiile legale īn vigoare; b)colectate īn scopuri determinate, explicite şi legitime; prelucrarea ulterioară a datelor cu caracter personal īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică nu va fi considerată incompatibilă cu scopul colectării dacă se efectuează cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, inclusiv a celor care privesc efectuarea notificării către autoritatea de supraveghere, precum şi cu respectarea garanţiilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal, prevăzute de normele care reglementează activitatea statistică ori cercetarea istorică sau ştiinţifică;

 

c)adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul īn care sunt colectate şi ulterior prelucrate;


d)exacte şi, dacă este cazul, actualizate; īn acest scop se vor lua măsurile necesare pentru ca datele inexacte sau incomplete din punct de vedere al scopului pentru care sunt colectate şi pentru care vor fi ulterior prelucrate, să fie şterse sau rectificate; e)stocate īntr-o formă care să permită identificarea persoanelor vizate strict pe durata necesară realizării scopurilor īn care datele sunt colectate şi īn care vor fi ulterior prelucrate; stocarea datelor pe o durată mai mare decāt cea menţionată, īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică, se va face cu respectarea garanţiilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal, prevăzute īn normele care reglementează aceste domenii, şi numai pentru perioada necesară realizării acestor scopuri.

 

(2)Operatorii au obligaţia să respecte prevederile alin. (1) şi să asigure īndeplinirea acestor prevederi de către persoanele īmputernicite.

 

Art. 5: Condiţii de legitimitate privind prelucrarea datelor

 

(1)Orice prelucrare de date cu caracter personal, cu excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile menţionate la art. 7 alin. (1), art. 8 şi 10, poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţămāntul īn mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare.

 

(2)Consimţămāntul persoanei vizate nu este cerut īn următoarele cazuri:

 

a)cānd prelucrarea este necesară īn vederea executării unui contract sau antecontract la care persoana vizată este parte ori īn vederea luării unor măsuri, la cererea acesteia, īnaintea īncheierii unui contract sau antecontract;

 

b)cānd prelucrarea este necesară īn vederea protejării vieţii, integrităţii fizice sau sănătăţii persoanei vizate ori a unei alte persoane ameninţate;

 

c)cānd prelucrarea este necesară īn vederea īndeplinirii unei obligaţii legale a operatorului;

 

d)cānd prelucrarea este necesară īn vederea aducerii la īndeplinire a unor măsuri de interes public sau care vizează exercitarea prerogativelor de autoritate publică cu care este īnvestit operatorul sau terţul căruia īi sunt dezvăluite datele;

 

e)cānd prelucrarea este necesară īn vederea realizării unui interes legitim al operatorului sau al terţului căruia īi sunt dezvăluite datele, cu condiţia ca acest interes să nu prejudicieze interesul sau drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei vizate;

 

f)cānd prelucrarea priveşte date obţinute din documente accesibile publicului, conform legii;

 

g)cānd prelucrarea este făcută exclusiv īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică, iar datele rămān anonime pe toată durata prelucrării.

 

(3)Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dispoziţiilor legale care reglementează obligaţia autorităţilor publice de a respecta şi de a ocroti viaţa intimă, familială şi privată.

 

Art. 6: Īncheierea operaţiunilor de prelucrare

 

(1)La īncheierea operaţiunilor de prelucrare, dacă persoana vizată nu şi-a dat īn mod expres şi neechivoc consimţămāntul pentru o altă destinaţie sau pentru o prelucrare ulterioară, datele cu caracter personal vor fi:

 

a)distruse;

 

b)transferate unui alt operator, cu condiţia ca operatorul iniţial să garanteze faptul că prelucrările ulterioare au scopuri similare celor īn care s-a făcut prelucrarea iniţială;

 

c)transformate īn date anonime şi stocate exclusiv īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică.

 

(2)Īn cazul operaţiunilor de prelucrare efectuate īn condiţiile prevăzute la art. 5 alin.

 

(2) lit. c) sau d), īn cadrul activităţilor descrise la art. 2 alin. (5), operatorul poate stoca datele cu caracter personal pe perioada necesară realizării scopurilor concrete urmărite, cu condiţia asigurării unor măsuri corespunzătoare de protejare a acestora,


după care va proceda la distrugerea lor dacă nu sunt aplicabile prevederile legale privind păstrarea arhivelor.

 

CAPITOLUL III: Reguli speciale privind prelucrarea datelor cu caracter personal

 

Art. 7: Prelucrarea unor categorii speciale de date

 

(1)Prelucrarea datelor cu caracter personal legate de originea rasială sau etnică, de convingerile politice, religioase, filozofice sau de natură similară, de apartenenţa sindicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate sau viaţa sexuală este interzisă.

 

(2)Prevederile alin. (1) nu se aplică īn următoarele cazuri:

 

a)cānd persoana vizată şi-a dat īn mod expres consimţămāntul pentru o astfel de prelucrare;

 

b)cānd prelucrarea este necesară īn scopul respectării obligaţiilor sau drepturilor specifice ale operatorului īn domeniul dreptului muncii, cu respectarea garanţiilor prevăzute de lege; o eventuală dezvăluire către un terţ a datelor prelucrate poate fi efectuată numai dacă există o obligaţie legală a operatorului īn acest sens sau dacă persoana vizată a consimţit expres la această dezvăluire;

 

c)cānd prelucrarea este necesară pentru protecţia vieţii, integrităţii fizice sau a sănătăţii persoanei vizate ori a altei persoane, īn cazul īn care persoana vizată se află īn incapacitate fizică sau juridică de a-şi da consimţămāntul;

 

d)cānd prelucrarea este efectuată īn cadrul activităţilor sale legitime de către o fundaţie, asociaţie sau de către orice altă organizaţie cu scop nelucrativ şi cu specific politic, filozofic, religios ori sindical, cu condiţia ca persoana vizată să fie membră a acestei organizaţii sau să īntreţină cu aceasta, īn mod regulat, relaţii care privesc specificul activităţii organizaţiei şi ca datele să nu fie dezvăluite unor terţi fără consimţămāntul persoanei vizate;

 

e)cānd prelucrarea se referă la date făcute publice īn mod manifest de către persoana vizată;

 

f)cānd prelucrarea este necesară pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept īn justiţie;

 

g)cānd prelucrarea este necesară īn scopuri de medicină preventivă, de stabilire a diagnosticelor medicale, de administrare a unor īngrijiri sau tratamente medicale pentru persoana vizată ori de gestionare a serviciilor de sănătate care acţionează īn interesul persoanei vizate, cu condiţia ca prelucrarea datelor respective să fie efectuate de către ori sub supravegherea unui cadru medical supus secretului profesional sau de către ori sub supravegherea unei alte persoane supuse unei obligaţii echivalente īn ceea ce priveşte secretul;

 

h)cānd legea prevede īn mod expres aceasta īn scopul protejării unui interes public important, cu condiţia ca prelucrarea să se efectueze cu respectarea drepturilor persoanei vizate şi a celorlalte garanţii prevăzute de prezenta lege.

 

(3)Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dispoziţiilor legale care reglementează obligaţia autorităţilor publice de a respecta şi de a ocroti viaţa intimă, familială şi privată.

 

(4)Autoritatea de supraveghere poate dispune, din motive īntemeiate, interzicerea efectuării unei prelucrări de date din categoriile prevăzute la alin. (1), chiar dacă persoana vizată şi-a dat īn scris şi īn mod neechivoc consimţămāntul, iar acest consimţămānt nu a fost retras, cu condiţia ca interdicţia prevăzută la alin. (1) să nu fie īnlăturată prin unul dintre cazurile la care se referă alin. (2) lit. b)-g).

 

Art. 8: Prelucrarea datelor cu caracter personal avānd funcţie de identificare


 

(1)Prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal avānd o funcţie de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă:


a)persoana vizată şi-a dat īn mod expres consimţămāntul; sau b)prelucrarea este prevăzută īn mod expres de o dispoziţie legală.

 

(2)Autoritatea de supraveghere poate stabili şi alte cazuri īn care se poate efectua prelucrarea datelor prevăzute la alin. (1), numai cu condiţia instituirii unor garanţii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate.

 

Art. 9: Prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sănătate

 

(1)Īn afara cazurilor prevăzute la art. 7 alin. (2), prevederile art. 7 alin. (1) nu se aplică īn privinţa prelucrării datelor privind starea de sănătate īn următoarele cazuri: a)dacă prelucrarea este necesară pentru protecţia sănătăţii publice;

 

b)dacă prelucrarea este necesară pentru prevenirea unui pericol iminent, pentru prevenirea săvārşirii unei fapte penale sau pentru īmpiedicarea producerii rezultatului unei asemenea fapte ori pentru īnlăturarea urmărilor prejudiciabile ale unei asemenea fapte.

 

(2)Prelucrarea datelor privind starea de sănătate poate fi efectuată numai de către ori sub supravegherea unui cadru medical, cu condiţia respectării secretului profesional, cu excepţia situaţiei īn care persoana vizată şi-a dat īn scris şi īn mod neechivoc consimţămāntul atāta timp cāt acest consimţămānt nu a fost retras, precum şi cu excepţia situaţiei īn care prelucrarea este necesară pentru prevenirea unui pericol iminent, pentru prevenirea săvārşirii unei fapte penale, pentru īmpiedicarea producerii rezultatului unei asemenea fapte sau pentru īnlăturarea urmărilor sale prejudiciabile.

 

(3)Cadrele medicale, instituţiile de sănătate şi personalul medical al acestora pot prelucra date cu caracter personal referitoare la starea de sănătate, fără autorizaţia autorităţii de supraveghere, numai dacă prelucrarea este necesară pentru protejarea vieţii, integrităţii fizice sau sănătăţii persoanei vizate. Cānd scopurile menţionate se referă la alte persoane sau la public īn general şi persoana vizată nu şi-a dat consimţămāntul īn scris şi īn mod neechivoc, trebuie cerută şi obţinută īn prealabil autorizaţia autorităţii de supraveghere. Prelucrarea datelor cu caracter personal īn afara limitelor prevăzute īn autorizaţie este interzisă.

 

(4)Cu excepţia motivelor de urgenţă, autorizaţia prevăzută la alin. (3) poate fi acordată numai după ce a fost consultat Colegiul Medicilor din Romānia.

 

(5)Datele cu caracter personal privind starea de sănătate pot fi colectate numai de la persoana vizată. Prin excepţie, aceste date pot fi colectate din alte surse numai īn măsura īn care este necesar pentru a nu compromite scopurile prelucrării, iar persoana vizată nu vrea ori nu le poate furniza.

 

Art. 10: Prelucrarea datelor cu caracter personal referitoare la fapte penale sau contravenţii

 

(1)Prelucrarea datelor cu caracter personal referitoare la săvārşirea de infracţiuni de către persoana vizată ori la condamnări penale, măsuri de siguranţă sau sancţiuni administrative ori contravenţionale, aplicate persoanei vizate, poate fi efectuată numai de către sau sub controlul autorităţilor publice, īn limitele puterilor ce le sunt conferite prin lege şi īn condiţiile stabilite de legile speciale care reglementează aceste materii.

 

(2)Autoritatea de supraveghere poate stabili şi alte cazuri īn care se poate efectua prelucrarea datelor prevăzute la alin. (1), numai cu condiţia instituirii unor garanţii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate.

 

(3)Un registru complet al condamnărilor penale poate fi ţinut numai sub controlul unei autorităţi publice, īn limitele puterilor ce īi sunt conferite prin lege.

Art. 11: Excepţii


 

Prevederile art. 5, 6, 7 şi 10 nu se aplică īn situaţia īn care prelucrarea datelor se face exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice, dacă prelucrarea priveşte


date cu caracter personal care au fost făcute publice īn mod manifest de către persoana vizată sau care sunt strāns legate de calitatea de persoană publică a persoanei vizate ori de caracterul public al faptelor īn care este implicată.

 

CAPITOLUL IV: Drepturile persoanei vizate īn contextul prelucrării datelor cu caracter personal

 

Art. 12: Informarea persoanei vizate

 

(1)Īn cazul īn care datele cu caracter personal sunt obţinute direct de la persoana vizată, operatorul este obligat să furnizeze persoanei vizate cel puţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului īn care această persoană posedă deja informaţiile respective:

 

a)identitatea operatorului şi a reprezentantului acestuia, dacă este cazul; b)scopul īn care se face prelucrarea datelor;

 

c)informaţii suplimentare, precum: destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor; dacă furnizarea tuturor datelor cerute este obligatorie şi consecinţele refuzului de a le furniza; existenţa drepturilor prevăzute de prezenta lege pentru persoana vizată, īn special a dreptului de acces, de intervenţie asupra datelor şi de opoziţie, precum şi condiţiile īn care pot fi exercitate;

 

d)orice alte informaţii a căror furnizare este impusă prin dispoziţie a autorităţii de supraveghere, ţinānd seama de specificul prelucrării.

 

(2)Īn cazul īn care datele nu sunt obţinute direct de la persoana vizată, operatorul este obligat ca, īn momentul colectării datelor sau, dacă se intenţionează dezvăluirea acestora către terţi, cel mai tārziu pānă īn momentul primei dezvăluiri, să furnizeze persoanei vizate cel puţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului īn care persoana vizată posedă deja informaţiile respective:

 

a)identitatea operatorului şi a reprezentantului acestuia, dacă este cazul; b)scopul īn care se face prelucrarea datelor;

 

c)informaţii suplimentare, precum: categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, existenţa drepturilor prevăzute de prezenta lege pentru persoana vizată, īn special a dreptului de acces, de intervenţie asupra datelor şi de opoziţie, precum şi condiţiile īn care pot fi exercitate;

 

d)orice alte informaţii a căror furnizare este impusă prin dispoziţie a autorităţii de supraveghere, ţinānd seama de specificul prelucrării.

 

(3)Prevederile alin. (2) nu se aplică atunci cānd prelucrarea datelor se efectuează exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice, dacă aplicarea acestora ar da indicii asupra surselor de informare.

 

(4)Prevederile alin. (2) nu se aplică īn cazul īn care prelucrarea datelor se face īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică, ori īn orice alte situaţii īn care furnizarea unor asemenea informaţii se dovedeşte imposibilă sau ar implica un efort disproporţionat faţă de interesul legitim care ar putea fi lezat, precum şi īn situaţiile īn care īnregistrarea sau dezvăluirea datelor este expres prevăzută de lege.

 

Art. 13: Dreptul de acces la date

 

(1)Orice persoană vizată are dreptul de a obţine de la operator, la cerere şi īn mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului că datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Operatorul este obligat, īn situaţia īn care prelucrează date cu caracter personal care privesc solicitantul, să comunice acestuia, īmpreună cu confirmarea, cel puţin următoarele:

 

a)informaţii referitoare la scopurile prelucrării, categoriile de date avute īn vedere şi destinatarii sau categoriile de destinatari cărora le sunt dezvăluite datele; b)comunicarea īntr-o formă inteligibilă a datelor care fac obiectul prelucrării, precum şi a oricărei informaţii disponibile cu privire la originea datelor;

 

c)informaţii asupra principiilor de funcţionare a mecanismului prin care se efectuează orice prelucrare automată a datelor care vizează persoana respectivă;


d)informaţii privind existenţa dreptului de intervenţie asupra datelor şi a dreptului de opoziţie, precum şi condiţiile īn care pot fi exercitate;

 

e)informaţii asupra posibilităţii de a consulta registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal, prevăzut la art. 24, de a īnainta plāngere către autoritatea de supraveghere, precum şi de a se adresa instanţei pentru atacarea deciziilor operatorului, īn conformitate cu dispoziţiile prezentei legi.

 

(2)Persoana vizată poate solicita de la operator informaţiile prevăzute la alin. (1), printr-o cerere īntocmită īn formă scrisă, datată şi semnată. Īn cerere solicitantul poate arăta dacă doreşte ca informaţiile să īi fie comunicate la o anumită adresă, care poate fi şi de poştă electronică, sau printr-un serviciu de corespondenţă care să asigure că predarea i se va face numai personal.

 

(3)Operatorul este obligat să comunice informaţiile solicitate, īn termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei opţiuni a solicitantului exprimate potrivit alin. (2).

 

(4)Īn cazul datelor cu caracter personal legate de starea de sănătate, cererea prevăzută la alin. (2) poate fi introdusă de persoana vizată fie direct, fie prin intermediul unui cadru medical care va indica īn cerere persoana īn numele căreia este introdusă. La cererea operatorului sau a persoanei vizate comunicarea prevăzută la alin. (3) poate fi făcută prin intermediul unui cadru medical desemnat de persoana vizată.

 

(5)Īn cazul īn care datele cu caracter personal legate de starea de sănătate sunt prelucrate īn scop de cercetare ştiinţifică, dacă nu există, cel puţin aparent, riscul de a se aduce atingere drepturilor persoanei vizate şi dacă datele nu sunt utilizate pentru a lua decizii sau măsuri faţă de o anumită persoană, comunicarea prevăzută la alin. (3) se poate face şi īntr-un termen mai mare decāt cel prevăzut la acel alineat, īn măsura īn care aceasta ar putea afecta bunul mers sau rezultatele cercetării, şi nu mai tārziu de momentul īn care cercetarea este īncheiată. Īn acest caz persoana vizată trebuie să īşi fi dat īn mod expres şi neechivoc consimţămāntul ca datele să fie prelucrate īn scop de cercetare ştiinţifică, precum şi asupra posibilei amānări a comunicării prevăzute la alin. (3) din acest motiv.

 

(6)Prevederile alin. (2) nu se aplică atunci cānd prelucrarea datelor se efectuează exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice, dacă aplicarea acestora ar da indicii asupra surselor de informare.

 

Art. 14: Dreptul de intervenţie asupra datelor

 

(1)Orice persoană vizată are dreptul de a obţine de la operator, la cerere şi īn mod gratuit:

 

a)după caz, rectificarea, actualizarea, blocarea sau ştergerea datelor a căror prelucrare nu este conformă prezentei legi, īn special a datelor incomplete sau inexacte;

 

b)după caz, transformarea īn date anonime a datelor a căror prelucrare nu este conformă prezentei legi;

 

c)notificarea către terţii cărora le-au fost dezvăluite datele a oricărei operaţiuni efectuate conform lit. a) sau b), dacă această notificare nu se dovedeşte imposibilă sau nu presupune un efort disproporţionat faţă de interesul legitim care ar putea fi lezat.

 

(2)Pentru exercitarea dreptului prevăzut la alin. (1) persoana vizată va īnainta operatorului o cerere īntocmită īn formă scrisă, datată şi semnată. Īn cerere solicitantul poate arăta dacă doreşte ca informaţiile să īi fie comunicate la o anumită adresă, care poate fi şi de poştă electronică, sau printr-un serviciu de corespondenţă care să asigure că predarea i se va face numai personal.

 

(3)Operatorul este obligat să comunice măsurile luate īn temeiul alin. (1), precum şi, dacă este cazul, numele terţului căruia i-au fost dezvăluite datele cu caracter


personal referitoare la persoana vizată, īn termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei opţiuni a solicitantului exprimate potrivit alin. (2).

Art. 15: Dreptul de opoziţie

 

(1)Persoana vizată are dreptul de a se opune īn orice moment, din motive īntemeiate şi legitime legate de situaţia sa particulară, ca date care o vizează să facă obiectul unei prelucrări, cu excepţia cazurilor īn care există dispoziţii legale contrare. Īn caz de opoziţie justificată prelucrarea nu mai poate viza datele īn cauză.

 

(2)Persoana vizată are dreptul de a se opune īn orice moment, īn mod gratuit şi fără nici o justificare, ca datele care o vizează să fie prelucrate īn scop de marketing direct, īn numele operatorului sau al unui terţ, sau să fie dezvăluite unor terţi īntr-un asemenea scop.

 

(3)Īn vederea exercitării drepturilor prevăzute la alin. (1) şi (2) persoana vizată va īnainta operatorului o cerere īntocmită īn formă scrisă, datată şi semnată. Īn cerere solicitantul poate arăta dacă doreşte ca informaţiile să īi fie comunicate la o anumită adresă, care poate fi şi de poştă electronică, sau printr-un serviciu de corespondenţă care să asigure că predarea i se va face numai personal.

 

(4)Operatorul este obligat să comunice persoanei vizate măsurile luate īn temeiul alin. (1) sau (2), precum şi, dacă este cazul, numele terţului căruia i-au fost dezvăluite datele cu caracter personal referitoare la persoana vizată, īn termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei opţiuni a solicitantului exprimate potrivit alin. (3).

 

Art. 16: Excepţii

 

(1)Prevederile art. 12, 13, ale art. 14 alin. (3) şi ale art. 15 nu se aplică īn cazul activităţilor prevăzute la art. 2 alin. (5), dacă prin aplicarea acestora este prejudiciată eficienţa acţiunii sau obiectivul urmărit īn īndeplinirea atribuţiilor legale ale autorităţii publice.

 

(2)Prevederile alin. (1) sunt aplicabile strict pentru perioada necesară atingerii obiectivului urmărit prin desfăşurarea activităţilor menţionate la art. 2 alin. (5).

 

(3)După īncetarea situaţiei care justifică aplicarea alin. (1) şi (2) operatorii care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 2 alin. (5) vor lua măsurile necesare pentru a asigura respectarea drepturilor persoanelor vizate.

 

(4)Autorităţile publice ţin evidenţa unor astfel de cazuri şi informează periodic autoritatea de supraveghere despre modul de soluţionare a lor.

 

Art. 17: Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale

 

(1)Orice persoană are dreptul de a cere şi de a obţine:

 

a)retragerea sau anularea oricărei decizii care produce efecte juridice īn privinţa sa, adoptată exclusiv pe baza unei prelucrări de date cu caracter personal, efectuată prin mijloace automate, destinată să evalueze unele aspecte ale personalităţii sale, precum competenţa profesională, credibilitatea, comportamentul său ori alte asemenea aspecte;

 

b)reevaluarea oricărei alte decizii luate īn privinţa sa, care o afectează īn mod semnificativ, dacă decizia a fost adoptată exclusiv pe baza unei prelucrări de date care īntruneşte condiţiile prevăzute la lit. a).

 

(2)Respectāndu-se celelalte garanţii prevăzute de prezenta lege, o persoană poate fi supusă unei decizii de natura celei vizate la alin. (1), numai īn următoarele situaţii: a)decizia este luată īn cadrul īncheierii sau executării unui contract, cu condiţia ca cererea de īncheiere sau de executare a contractului, introdusă de persoana vizată, să fi fost satisfăcută sau ca unele măsuri adecvate, precum posibilitatea de a-şi susţine punctul de vedere, să garanteze apărarea propriului interes legitim; b)decizia este autorizată de o lege care precizează măsurile ce garantează apărarea interesului legitim al persoanei vizate.


 

Art. 18: Dreptul de a se adresa justiţiei


(1)Fără a se aduce atingere posibilităţii de a se adresa cu plāngere autorităţii de supraveghere, persoanele vizate au dreptul de a se adresa justiţiei pentru apărarea oricăror drepturi garantate de prezenta lege, care le-au fost īncălcate.

 

(2)Orice persoană care a suferit un prejudiciu īn urma unei prelucrări de date cu caracter personal, efectuată ilegal, se poate adresa instanţei competente pentru repararea acestuia.

 

(3)Instanţa competentă este cea īn a cărei rază teritorială domiciliază reclamantul. Cererea de chemare īn judecată este scutită de taxă de timbru.

 

CAPITOLUL V: Confidenţialitatea şi securitatea prelucrărilor

Art. 19: Confidenţialitatea prelucrărilor

 

Orice persoană care acţionează sub autoritatea operatorului sau a persoanei īmputernicite, inclusiv persoana īmputernicită, care are acces la date cu caracter personal, nu poate să le prelucreze decāt pe baza instrucţiunilor operatorului, cu excepţia cazului īn care acţionează īn temeiul unei obligaţii legale.

 

Art. 20: Securitatea prelucrărilor

 

(1)Operatorul este obligat să aplice măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal īmpotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, īn special dacă prelucrarea respectivă comportă transmisii de date īn cadrul unei reţele, precum şi īmpotriva oricărei alte forme de prelucrare ilegală.

 

(2)Aceste măsuri trebuie să asigure, potrivit stadiului tehnicii utilizate īn procesul de prelucrare şi de costuri, un nivel de securitate adecvat īn ceea ce priveşte riscurile pe care le reprezintă prelucrarea, precum şi īn ceea ce priveşte natura datelor care trebuie protejate. Cerinţele minime de securitate vor fi elaborate de autoritatea de supraveghere şi vor fi actualizate periodic, corespunzător progresului tehnic şi experienţei acumulate.

 

(3)Operatorul, atunci cānd desemnează o persoană īmputernicită, este obligat să aleagă o persoană care prezintă suficiente garanţii īn ceea ce priveşte măsurile de securitate tehnică şi organizatorice cu privire la prelucrările ce vor fi efectuate, precum şi să vegheze la respectarea acestor măsuri de către persoana desemnată.

 

(4)Autoritatea de supraveghere poate decide, īn cazuri individuale, asupra obligării operatorului la adoptarea unor măsuri suplimentare de securitate, cu excepţia celor care privesc garantarea securităţii serviciilor de telecomunicaţii.

 

(5)Efectuarea prelucrărilor prin persoane īmputernicite trebuie să se desfăşoare īn baza unui contract īncheiat īn formă scrisă, care va cuprinde īn mod obligatoriu: a)obligaţia persoanei īmputernicite de a acţiona doar īn baza instrucţiunilor primite de la operator;

 

b)faptul că īndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) revine şi persoanei īmputernicite.

 

CAPITOLUL VI: Supravegherea şi controlul prelucrărilor de date cu caracter personal

 

Art. 21: Autoritatea de supraveghere

 

(1)Autoritatea de supraveghere, īn sensul prezentei legi, este Avocatul Poporului.

 

(1)Autoritatea de supraveghere, īn sensul prezentei legi, este Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

 

(la data 12-May-2005 Art. 21, alin. (1) din capitolul VI modificat de Art. 22, punctul 1. din capitolul V din Legea 102/2005 )

(2)Autoritatea de supraveghere īşi desfăşoară activitatea īn condiţii de completă independenţă şi imparţialitate.

 

(3)Autoritatea de supraveghere monitorizează şi controlează sub aspectul legalităţii prelucrările de date cu caracter personal care cad sub incidenţa prezentei legi.

Īn acest scop autoritatea de supraveghere exercită următoarele atribuţii:


a)elaborează formularele tipizate ale notificărilor şi ale registrelor proprii; b)primeşte şi analizează notificările privind prelucrarea datelor cu caracter personal, anunţānd operatorului rezultatele controlului prealabil;

 

c)autorizează prelucrările de date īn situaţiile prevăzute de lege;

 

d)poate dispune, īn cazul īn care constată īncălcarea dispoziţiilor prezentei legi, suspendarea provizorie sau īncetarea prelucrării datelor, ştergerea parţială ori integrală a datelor prelucrate şi poate să sesiseze organele de urmărire penală sau să intenteze acţiuni īn justiţie;

 

d 1)informează persoanele fizice sau/şi juridice care activează īn aceste domenii, īn mod direct sau prin intermediul structurilor asociative ale

 

acestora,   asupra   necesităţii

respectării

obligaţiilor   şi

īndeplinirii

procedurilor

prevăzute

de

prezenta

lege;

 

(la data 12-May-2005 Art. 21, alin. (3), litera D. din capitolul VI completat de Art. 22, punctul 2. din capitolul V din Legea 102/2005 )

e)păstrează şi pune la dispoziţie publicului registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal;

 

f)primeşte şi soluţionează plāngeri, sesizări sau cereri de la persoanele fizice şi comunică soluţia dată ori, după caz, diligenţele depuse;

g)efectuează investigaţii din oficiu sau la primirea unor plāngeri ori sesizări;

 

h)este consultată atunci cānd se elaborează proiecte de acte normative referitoare la protecţia drepturilor şi libertăţilor persoanelor, īn privinţa prelucrării datelor cu caracter personal;

 

i)poate face propuneri privind iniţierea unor proiecte de acte normative sau modificarea actelor normative īn vigoare īn domenii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal;

 

j)cooperează cu autorităţile publice şi cu organele administraţiei publice, centralizează şi analizează rapoartele anuale de activitate ale acestora privind protecţia persoanelor īn privinţa prelucrării datelor cu caracter personal, formulează recomandări şi avize asupra oricărei chestiuni legate de protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale īn privinţa prelucrării datelor cu caracter personal, la cererea oricărei persoane, inclusiv a autorităţilor publice şi a organelor administraţiei publice; aceste recomandări şi avize trebuie să facă menţiune despre temeiurile pe care se sprijină şi se comunică īn copie şi Ministerului Justiţiei; atunci cānd recomandarea sau avizul este cerut de lege, se publică īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I;

 

k)cooperează cu autorităţile similare de peste hotare īn vederea asistenţei mutuale, precum şi cu persoanele cu domiciliul sau cu sediul īn străinătate, īn scopul apărării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ce pot fi afectate prin prelucrarea datelor cu caracter personal;

 

l)īndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege.

 

m)modul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal se stabileşte prin lege.

(la data 12-May-2005 Art. 21, alin. (3) din capitolul VI completat de Art. 22, punctul 3. din capitolul V din Legea 102/2005 )

(4)Īntregul personal al autorităţii de supraveghere are obligaţia de a păstra secretul profesional, cu excepţiile prevăzute de lege, pe termen nelimitat, asupra informaţiilor confidenţiale sau clasificate la care are sau a avut acces īn exercitarea atribuţiilor de serviciu, inclusiv după īncetarea raporturilor juridice cu autoritatea de supraveghere.

 

Art. 22: Notificarea către autoritatea de supraveghere


 

(1)Operatorul este obligat să notifice autorităţii de supraveghere, personal sau prin reprezentant, īnainte de efectuarea oricărei prelucrări ori a oricărui ansamblu de prelucrări avānd acelaşi scop sau scopuri corelate.


(2)Notificarea nu este necesară īn cazul īn care prelucrarea are ca unic scop ţinerea unui registru destinat prin lege informării publicului şi deschis spre consultare publicului īn general sau oricărei persoane care probează un interes legitim, cu condiţia ca prelucrarea să se limiteze la datele strict necesare ţinerii registrului menţionat.

 

(3)Notificarea va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:

 

a)numele sau denumirea şi domiciliul ori sediul operatorului şi ale reprezentantului desemnat al acestuia, dacă este cazul;

b)scopul sau scopurile prelucrării;

 

c)o descriere a categoriei sau a categoriilor de persoane vizate şi a datelor ori a categoriilor de date ce vor fi prelucrate;

 

d)destinatarii sau categoriile de destinatari cărora se intenţionează li se dezvăluie datele;

e)garanţiile care īnsoţesc dezvăluirea datelor către terţi;

 

f)modul īn care persoanele vizate sunt informate asupra drepturilor lor; data estimată pentru īncheierea operaţiunilor de prelucrare, precum şi destinaţia ulterioară a datelor;

 

g)transferuri de date care se intenţionează fie făcute către alte state;

 

h)o descriere generală care să permită aprecierea preliminară a măsurilor luate pentru asigurarea securităţii prelucrării;

 

i)specificarea oricărui sistem de evidenţă a datelor cu caracter personal, care are legătură cu prelucrarea, precum şi a eventualelor legături cu alte prelucrări de date sau cu alte sisteme de evidenţă a datelor cu caracter personal, indiferent dacă se efectuează, respectiv dacă sunt sau nu sunt situate pe teritoriul Romāniei; j)motivele care justifică aplicarea prevederilor art. 11, art. 12 alin. (3) sau (4) ori ale art. 13 alin. (5) sau (6), īn situaţia īn care prelucrarea datelor se face exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice ori īn scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică.

 

(4)Dacă notificarea este incompletă, autoritatea de supraveghere va solicita completarea acesteia.

 

(5)Īn limitele puterilor de investigare de care dispune, autoritatea de supraveghere poate solicita şi alte informaţii, īn special privind originea datelor, tehnologia de prelucrare automată utilizată şi detalii referitoare la măsurile de securitate. Dispoziţiile prezentului alineat nu se aplică īn situaţia īn care prelucrarea datelor se face exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice.

 

(6)Dacă se intenţionează ca datele care sunt prelucrate să fie transferate īn străinătate, notificarea va cuprinde şi următoarele elemente:

 

a)categoriile de date care vor face obiectul transferului; b)ţara de destinaţie pentru fiecare categorie de date.

 

(7)Notificarea este supusă unei taxe care trebuie plătită de operator autorităţii de supraveghere.

 

 (la data 22-Oct-2007 Art. 22, alin. (7) din capitolul VI abrogat de Art. 1, punctul 2. din

Legea 278/2007 )

(8)Autorităţile publice care efectuează prelucrări de date cu caracter personal īn legătură cu activităţile descrise la art. 2 alin. (5), īn temeiul legii sau īn īndeplinirea obligaţiilor asumate prin acorduri internaţionale ratificate, sunt scutite de taxa prevăzută la alin. (7). Notificarea se va transmite īn termen de 15 zile de la intrarea īn vigoare a actului normativ care instituie obligaţia respectivă şi va cuprinde numai următoarele elemente:

 

a)denumirea şi sediul operatorului; b)scopul şi temeiul legal al prelucrării;

 

c)categoriile de date cu caracter personal supuse prelucrării.


(9)Autoritatea de supraveghere poate stabili şi alte situaţii īn care notificarea nu este necesară, īn afara celei prevăzute la alin. (2), sau situaţii īn care notificarea se poate efectua īntr-o formă simplificată, precum şi conţinutul acesteia, numai īn unul dintre următoarele cazuri:

 

a)atunci cānd, luānd īn considerare natura datelor destinate să fie prelucrate, prelucrarea nu poate afecta, cel puţin aparent, drepturile persoanelor vizate, cu condiţia să precizeze expres scopurile īn care se poate face o asemenea prelucrare, datele sau categoriile de date care pot fi prelucrate, categoria sau categoriile de persoane vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari cărora datele le pot fi dezvăluite şi perioada pentru care datele pot fi stocate;

 

b)atunci cānd prelucrarea se efectuează īn condiţiile art. 7 alin. (2) lit. d).

Art. 23: Controlul prealabil

 

(1)Autoritatea de supraveghere va stabili categoriile de operaţiuni de prelucrare care sunt susceptibile de a prezenta riscuri speciale pentru drepturile şi libertăţile persoanelor.

 

(2)Dacă pe baza notificării autoritatea de supraveghere constată prelucrarea se īncadrează īn una dintre categoriile menţionate la alin. (1), va dispune obligatoriu efectuarea unui control prealabil īnceperii prelucrării respective, cu anunţarea operatorului.

 

(3)Operatorii care nu au fost anunţaţi īn termen de 5 zile de la data notificării despre efectuarea unui control prealabil pot īncepe prelucrarea.

 

(4)Īn situaţia prevăzută la alin. (2) autoritatea de supraveghere este obligată ca, īn termen de cel mult 30 de zile de la data notificării, să aducă la cunoştinţă operatorului rezultatul controlului efectuat, precum şi decizia emisă īn urma acestuia.

 

Art. 24: Registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal

 

(1)Autoritatea de supraveghere păstrează un registru de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal, notificate īn conformitate cu prevederile art. 22. Registrul va cuprinde toate informaţiile prevăzute la art. 22 alin. (3).

 

(2)Fiecare operator primeşte un număr de īnregistrare. Numărul de īnregistrare trebuie menţionat pe orice act prin care datele sunt colectate, stocate sau dezvăluite.

 

(3)Orice schimbare de natură afecteze exactitatea informaţiilor īnregistrate va fi comunicată autorităţii de supraveghere īn termen de 5 zile. Autoritatea de supraveghere va dispune de īndată efectuarea menţiunilor corespunzătoare īn registru.

 

(4)Activităţile de prelucrare a datelor cu caracter personal, īncepute anterior intrării īn vigoare a prezentei legi, vor fi notificate īn vederea īnregistrării īn termen de 15 zile de la data intrării īn vigoare a prezentei legi.

 

(5)Registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal este deschis spre consultare publicului. Modalitatea de consultare se stabileşte de autoritatea de supraveghere.

 

Art. 25: Plāngeri adresate autorităţii de supraveghere

 

(1)Īn vederea apărării drepturilor prevăzute de prezenta lege persoanele ale căror date cu caracter personal fac obiectul unei prelucrări care cade sub incidenţa prezentei legi pot īnainta plāngere către autoritatea de supraveghere. Plāngerea se poate face direct sau prin reprezentant. Persoana lezată poate īmputernici o asociaţie sau o fundaţie să īi reprezinte interesele.

 

(2)Plāngerea către autoritatea de supraveghere nu poate fi īnaintată dacă o cerere īn justiţie, avānd acelaşi obiect şi aceleaşi părţi, a fost introdusă anterior.

 

(3)Īn afara cazurilor īn care o īntārziere ar cauza un prejudiciu iminent şi ireparabil, plāngerea către autoritatea de supraveghere nu poate fi īnaintată mai devreme de 15 zile de la īnaintarea unei plāngeri cu acelaşi conţinut către operator.


(4)Īn vederea soluţionării plāngerii, dacă apreciază este necesar, autoritatea de supraveghere poate audia persoana vizată, operatorul şi, dacă este cazul, persoana īmputernicită sau asociaţia ori fundaţia care reprezintă interesele persoanei vizate. Aceste persoane au dreptul de a īnainta cereri, documente şi memorii. Autoritatea de supraveghere poate dispune efectuarea de expertize.

 

(5)Dacă plāngerea este găsită īntemeiată, autoritatea de supraveghere poate decide oricare dintre măsurile prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. d). Interdicţia temporară a prelucrării poate fi instituită numai pānă la īncetarea motivelor care au determinat luarea acestei măsuri.

 

(6)Decizia trebuie motivată şi se comunică părţilor interesate īn termen de 30 de zile de la data primirii plāngerii.

 

(7)Autoritatea de supraveghere poate ordona, dacă apreciază necesar, suspendarea unora sau tuturor operaţiunilor de prelucrare pānă la soluţionarea plāngerii īn condiţiile alin. (5).

 

(8)Autoritatea de supraveghere se poate adresa justiţiei pentru apărarea oricăror drepturi garantate de prezenta lege persoanelor vizate. Instanţa competentă este Tribunalul Municipiului Bucureşti. Cererea de chemare īn judecată este scutită de taxa de timbru.

 

(9)La cererea persoanelor vizate, pentru motive īntemeiate, instanţa poate dispune suspendarea prelucrării pānă la soluţionarea plāngerii de către autoritatea de supraveghere.

 

(10)Prevederile alin. (4)-(9) se aplică īn mod corespunzător şi īn situaţia īn care autoritatea de supraveghere află pe orice altă cale despre săvārşirea unei īncălcări a drepturilor recunoscute de prezenta lege persoanelor vizate.

 

Art. 26: Contestarea deciziilor autorităţii de supraveghere

 

(1)Īmpotriva oricărei decizii emise de autoritatea de supraveghere īn temeiul dispoziţiilor prezentei legi operatorul sau persoana vizată poate formula contestaţie īn termen de 15 zile de la comunicare, sub sancţiunea decăderii, la instanţa de contencios administrativ competentă. Cererea se judecă de urgenţă, cu citarea părţilor. Soluţia este definitivă şi irevocabilă.

 

(2)Fac excepţie de la prevederile alin. (1), precum şi de la cele ale art. 23 şi 25 prelucrările de date cu caracter personal, efectuate īn cadrul activităţilor prevăzute la art. 2 alin. (5).

 

Art. 27: Exercitarea atribuţiilor de investigare

 

(1)Autoritatea de supraveghere poate investiga, din oficiu sau la primirea unei plāngeri, orice īncălcare a drepturilor persoanelor vizate, respectiv a obligaţiilor care revin operatorilor şi, după caz, persoanelor īmputernicite, īn cadrul efectuării prelucrărilor de date cu caracter personal, īn scopul apărării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor vizate.

 

(2)Atribuţiile de investigare nu pot fi exercitate de către autoritatea de supraveghere īn cazul īn care o cerere īn justiţie introdusă anterior are ca obiect săvārşirea aceleiaşi īncălcări a drepturilor şi opune aceleaşi părţi.

 

(3)Īn exercitarea atribuţiilor de investigare autoritatea de supraveghere poate solicita operatorului orice informaţii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal şi poate verifica orice document sau īnregistrare referitoare la prelucrarea de date cu caracter personal.

 

(4)Secretul de stat şi secretul profesional nu pot fi invocate pentru a īmpiedica exercitarea atribuţiilor acordate prin prezenta lege autorităţii de supraveghere. Atunci cānd este invocată protecţia secretului de stat sau a secretului profesional, autoritatea de supraveghere are obligaţia de a păstra secretul.

 

(5)Dacă exercitarea atribuţiei de investigare a autorităţii de supraveghere are ca obiect o prelucrare de date cu caracter personal, efectuată de autorităţile publice īn


legătură cu activităţile descrise la art. 2 alin. (5) pentru un caz concret, este necesară obţinerea acordului prealabil al procurorului sau al instanţei competente.

 

 (la data 12-May-2005 Art. 27, alin. (5) din capitolul VI abrogat de Art. 22, punctul 4. din capitolul V din Legea 102/2005 )

Art. 28: Norme de conduită

 

(1)Asociaţiile profesionale au obligaţia de a elabora şi de a supune spre avizare autorităţii de supraveghere coduri de conduită care să conţină norme adecvate pentru protecţia drepturilor persoanelor ale căror date cu caracter personal pot fi prelucrate de către membrii acestora.

 

(2)Normele de conduită trebuie să prevadă măsuri şi proceduri care să asigure un nivel satisfăcător de protecţie, ţinānd seama de natura datelor ce pot fi prelucrate. Autoritatea de supraveghere poate dispune măsuri şi proceduri specifice pentru perioada īn care normele de conduită la care s-a făcut referire anterior nu sunt adoptate.

 

CAPITOLUL VII: Transferul īn străinătate al datelor cu caracter personal

 

Art. 29: Condiţiile transferului īn străinătate al datelor cu caracter personal

 

 (la data 10-Mar-2003 Art. 29 din capitolul VII a fost reglementat de Ordinul 6/2003 )

(1)Transferul către un alt stat de date cu caracter personal care fac obiectul unei prelucrări sau sunt destinate să fie prelucrate după transfer poate avea loc numai īn condiţiile īn care nu se īncalcă legea romānă, iar statul către care se intenţionează transferul asigură un nivel de protecţie adecvat.

(2)Nivelul de protecţie va fi apreciat de către autoritatea de supraveghere, ţinānd seama de totalitatea īmprejurărilor īn care se realizează transferul de date, īn special avānd īn vedere natura datelor transmise, scopul prelucrării şi durata propusă pentru prelucrare, statul de origine şi statul de destinaţie finală, precum şi legislaţia statului solicitant. Īn cazul īn care autoritatea de supraveghere constată că nivelul de protecţie oferit de statul de destinaţie este nesatisfăcător, poate dispune interzicerea transferului de date.

 

(3)Īn toate situaţiile transferul de date cu caracter personal către un alt stat va face obiectul unei notificări prealabile a autorităţii de supraveghere.

 

(4)Autoritatea de supraveghere poate autoriza transferul de date cu caracter personal către un stat a cărui legislaţie nu prevede un nivel de protecţie cel puţin egal cu cel oferit de legea romānă atunci cānd operatorul oferă garanţii suficiente cu privire la protecţia drepturilor fundamentale ale persoanelor. Aceste garanţii trebuie să fie stabilite prin contracte īncheiate īntre operatori şi persoanele fizice sau juridice din dispoziţia cărora se efectuează transferul.

 

(5)Prevederile alin. (2), (3) şi (4) nu se aplică dacă transferul datelor se face īn baza prevederilor unei legi speciale sau ale unui acord internaţional ratificat de Romānia, īn special dacă transferul se face īn scopul prevenirii, cercetării sau reprimării unei infracţiuni.

 

(6)Prevederile prezentului articol nu se aplică atunci cānd prelucrarea datelor se face exclusiv īn scopuri jurnalistice, literare sau artistice, dacă datele au fost făcute publice īn mod manifest de către persoana vizată sau sunt strāns legate de calitatea de persoană publică a persoanei vizate ori de caracterul public al faptelor īn care este implicată.

 

Art. 30: Situaţii īn care transferul este īntotdeauna permis

 

Transferul de date este īntotdeauna permis īn următoarele situaţii:

 

a)cānd persoana vizată şi-a dat īn mod explicit consimţămāntul pentru efectuarea transferului; īn cazul īn care transferul de date se face īn legătură cu oricare dintre datele prevăzute la art. 7, 8 şi 10, consimţămāntul trebuie dat īn scris;


b)cānd este necesar pentru executarea unui contract īncheiat īntre persoana vizată şi operator sau pentru executarea unor măsuri precontractuale dispuse la cererea persoanei vizate;

 

c)cānd este necesar pentru īncheierea sau pentru executarea unui contract īncheiat ori care se va īncheia, īn interesul persoanei vizate, īntre operator şi un terţ;

 

d)cānd este necesar pentru satisfacerea unui interes public major, precum apărarea naţională, ordinea publică sau siguranţa naţională, pentru buna desfăşurare a procesului penal ori pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept īn justiţie, cu condiţia ca datele să fie prelucrate īn legătură cu acest scop şi nu mai mult timp decāt este necesar;

 

e)cānd este necesar pentru a proteja viaţa, integritatea fizică sau sănătatea persoanei vizate;

 

f)cānd intervine ca urmare a unei cereri anterioare de acces la documente oficiale care sunt publice ori a unei cereri privind informaţii care pot fi obţinute din registre sau prin orice alte documente accesibile publicului.

 

CAPITOLUL VIII: Contravenţii şi sancţiuni

Art. 31: Omisiunea de a notifica şi notificarea cu rea-credinţă

 

Omisiunea de a efectua notificarea īn condiţiile art. 22 sau ale art. 29 alin. (3) īn situaţiile īn care această notificare este obligatorie, precum şi notificarea incompletă sau care conţine informaţii false constituie contravenţii, dacă nu sunt săvārşite īn astfel de condiţii īncāt să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei.

 

Art. 32: Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal

 

Prelucrarea datelor cu caracter personal de către un operator sau de o persoană īmputernicită de acesta, cu īncălcarea prevederilor art. 4-10 sau cu nesocotirea drepturilor prevăzute la art. 12-15 sau la art. 17, constituie contravenţie, dacă nu este săvārşită īn astfel de condiţii īncāt să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei.

 

Art. 33: Neīndeplinirea obligaţiilor privind confidenţialitatea şi aplicarea măsurilor de securitate

 

Neīndeplinirea obligaţiilor privind aplicarea măsurilor de securitate şi de păstrare a confidenţialităţii prelucrărilor, prevăzute la art. 19 şi 20, constituie contravenţie, dacă nu este săvārşită īn astfel de condiţii īncāt să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000.000 lei la 500.000.000 lei.

 

Art. 34: Refuzul de a furniza informaţii

 

Refuzul de a furniza autorităţii de supraveghere informaţiile sau documentele cerute de aceasta īn exercitarea atribuţiilor de investigare prevăzute la art. 27 constituie contravenţie, dacă nu este săvārşită īn astfel de condiţii īncāt să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 150.000.000 lei.

 

Art. 35: Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor

 

(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se efectuează de către autoritatea de supraveghere, care poate delega aceste atribuţii unor persoane recrutate din rāndul personalului său, precum şi de reprezentanţi īmputerniciţi ai organelor cu atribuţii de supraveghere şi control, abilitate potrivit legii.

 

(2)Dispoziţiile prezentei legi referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, īn măsura īn care prezenta lege nu dispune altfel.

 

(3)Īmpotriva proceselor-verbale de constatare şi sancţionare se poate face plāngere la secţiile de contencios administrativ ale tribunalelor.

 

CAPITOLUL IX: Dispoziţii finale


Art. 36: Intrarea īn vigoare


Prezenta lege intră īn vigoare la data publicării ei īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, şi se pune īn aplicare īn termen de 3 luni de la intrarea sa īn vigoare. -****-

 

Această lege a fost adoptată de Senat īn şedinţa din 15 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia Romāniei.

 

PREŞEDINTELE SENATULUI

NICOLAE VĂCĂROIU

 

Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor īn şedinţa din 22 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia Romāniei.

 

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

 

VALER DORNEANU

Publicată īn Monitorul Oficial cu numărul 790 din data de 12 decembrie 2001